Hoe leef je gezond?

Gezond leven

Gezond leven. Dat willen we allemaal wel. Toch doen we het bij lange na niet? Waarom niet? Simpel. Veel mensen hanteren het alles of niets principe. Als ze gaan diëten, eten ze alleen maar gezond en ‘cheaten’ ze niet 1 keer. Omdat dit zo moeilijk vol te houden is, geven ze na 3 weken de moed op. Zorg dat je er een gezonde levensstijl op na houdt. Hoe leef je gezond op een eenvoudige manier, die vol te houden is? Lees hier een aantal praktische tips over een gezonde levensstijl.

Tanden poetsen

Poets twee keer per dag je tanden. Gepoetste tanden zorgen voor een frisse adem. Het is belangrijk om 2 keer 2 minuten te poetsen. Na 2 minuten doet de fluoride zijn werk. Het is belangrijk om je tanden goed te poetsen. Als patiënt kun je terecht bij de mondhygiënist voor bloedend tandvlees, tandsteen en gaatjes. Ga eens langs bij Tandartspraktijk De Wijk.

Beweeg voldoende

Het is belangrijk dat je dagelijks minimaal een halfuur tot uur actief beweegt. Heel veel mensen komen hier niet aan. Ze moeten het doen van de stukjes heen en weer lopen naar de auto. Bewegen is niet alleen gezond voor je spieren. Ook je botten, zenuwen en brein vinden het fijn als jij voldoende beweegt. Zorg dus dat je elke dag minimaal een halfuur wandelt of sport.

Eet volgens de 80/20 regel

Het is belangrijk om je voedingspatroon aan te passen als je overgewicht hebt. Zorg ervoor dat je net iets onder je caloriebehoefte gaat eten. Ga niet een crashdieet hanteren. Een crashdieet zorgt ervoor dat je veel te weinig calorieën binnenkrijgt en dus ook weinig energie hebt. Je stofwisseling gaat omlaag en je lichaam gaat in de spaarstand. Dit wil je juist niet bereiken! Eet binnen je caloriebehoefte voor 80 procent gezonde voeding. 20 procent mag je invullen met dingen die je lekker vind en dus eventueel ongezond. Dit is niet erg als je er maar voor zorgt dat je binnen je caloriebehoefte blijft.

Slaap goed

Slapen is heel belangrijk. Je spaart energie op voor de volgende dag. Je brein, spieren en zenuwstelsel rusten. Zorg ervoor dat je 3 uur voor het slapen geen koffie meer inneemt. Ook is het belangrijk om 1,5 uur voor het slapen niet meer op je telefoon te kijken.